CAUTAREA UNUI LOC DE MUNCA
Din punctul de vedere al persoanei care caută o slujbă, locurile de muncă se pot clasifica în:
- Cunoscute publicului larg (de exemplu, cele anunţate în presă) pentru care există concurenţă;
- Cunoscute doar la nivelul firmelor, companiilor respective şi pentru care, practic, nu există o concurenţă reală.
Identificarea unui loc de munca
Din punctul de vedere al persoanei care caută o slujbă, identificarea unui loc de munca se poate face prin:
- Apelarea la o agenţie sau oficiu de ocupare a forţei de muncă;
- Consultarea familiei, prietenilor, foştilor colegi de şcoală şi profesori, rudelor, vecinilor şi cunoştinţelor;
- Consultarea cu regularitate a ziarele care publică anunţuri cu oferte de locuri de muncă;
- Identificarea altor anunţuri cu oferte de locuri de muncă afişate la intrarea în anumite instituţii;
- Realizarea unui anunţ într-o publicaţie specializată;
- Participarea la târgurile de job-uri organizate periodic de anumite agenţii de ocupare a forţei de muncă sau furnizori de servicii de mediere a forţei de muncă, acreditaţi;
- Solicitarea unei audienţe la o anumită firmă;
- Consultarea site-urilor specializate;
- Înscrierea într-o bază de date specializată.
În vederea desfăşurării cu succes a acestei etape de identificare a unui loc de muncă, cei interesaţi ar trebui să:
- Stabilească un orar săptămânal, care să facilitează organizarea activităţilor;
- Încerce să obţină informaţii despre natura activităţilor firmei/organizaţiei căreia urmează să se adreseze, despre importanţa acesteia, produsele pe care le oferă etc;
- Relaţioneze cu cât mai multe persoane, pentru a mări şansele de a găsi un loc de muncă;
- Consulte anunţurile cu oferte de serviciu (rubrica de mică publicitate), site-uri de job-uri (reţeaua Internet), agenţiile de plasare şi recrutare, târgurile de joburi;
- Contacteze direct angajatorul (firma, organizaţia);
- Redacteze CV-ul şi să-l trimită posibililor angajatori sau să-l înscrie în baze de date specializate.
Strategii de căutare a unui loc de muncă
Există mai multe strategii de căutare a unui loc de muncă:
- Căutarea oarbă a locurilor de muncă, situaţie în care se caută anunţuri cu oferte de locuri de muncă în ziare, reviste, anunţuri stradale, internet, relaţii oferite de prieteni, cunoştinţe etc.
- Căutarea focalizată, când persoana aflată în căutarea unui loc de muncă este conştientă de propriile aptitudini şi interese şi caută un job în funcţie de profesia pentru care este calificat;
- Strategia pescuitului, care presupune aşteptarea locului de muncă cel mai potrivit.
- Apelarea la Agenţia Municipală/Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă - A.M/J.O.F.M. au alte agenţii judeţene/regionale de plasare a forţei de muncă.
Un loc de muncă legal vă asigură:
- Dreptul la concediu (de odihnă, medical, de maternitate/paternitate plătit etc.);
- Deduceri la impozit pentru persoanele pe care le aveţi în îngrijire;
- Asigurarea unui venit stabil;
- Asigurare medicală (şi pentru copii);
- Asigurare în caz de accidente la locul de muncă;
- Asigurarea pensiei;
- Posibilitatea de a obţine împrumuturi financiare (la bancă, C.A.R.);
- Posibilitatea obţinerii ajutorului de şomaj în caz de disponibilizare;
- Riscuri scăzute de exploatare;
- Posibilitatea de autodezvoltare şi perfecţionare la locul de muncă;
- Posibilitatea de a face parte dintr-un sindicat care să vă apere drepturile de angajat;
- Posibilitatea de a demonstra experienţa câstigată într-un anumit domeniu şi de a obţine recomandări;
- Posibilitatea de a vă construi o carieră.